Alkuvuodesta 2021 tehdyssä asukastyytyväisyyskyselyssä Kotkan Asuntojen asukkailla oli mahdollisuus antaa myös avointa palautetta. Tässä koottuna joitakin palautteita sekä vastauksia kysyttyihin kysymyksiin.
”Mitä asukastoiminta on?”
Joissakin Kotkan Asuntojen taloissa toimii talotoimikunta, joka järjestää asukkaille yhteisiä tapahtumia ja kokoontuu keskustelemaan talon asioista. Taloissa on järjestetty esimerkiksi asukkaiden yhteisiä ulkoilupäiviä sekä pihanhoitotalkoita. Jos talossasi ei ole asukastoimintaa ja asia kiinnostaa, ota yhteys talosi asukasisännöitsijään. Häneltä saat materiaalia asukaskokouksen järjestämiseksi.
”Olemme asuneet asunnossa yli 20 vuotta ja remontteja ei ole tehty. Huoneistossa muovimatto 70-luvulta.”
”Remonttia kaipaisi asunto, mutta ei voi teettää, kun pitäisi muuttaa siksi ajaksi pois ja ei kyllä jaksa tavaroita pakata ja muuttaa ees taas.”
Jos huoneiston kunnossa on huomautettavaa, olkaa yhteydessä asuintalonne tekniseen isännöitsijään. Pyrimme välttämään asuttujen asuntojen remontointia, sillä se on asukkaalle hankalaa. Myös kustannukset ovat korkeammat, kun huonekalujen suojaus ja tavaroiden siirtely huoneesta toiseen hidastavat työtä. Siksi asunnot remontoidaan yleensä niiden vapautuessa. Jos olette valmiita muuttamaan remontin alta, ottakaa yhteyttä talonne tekniseen isännöitsijään.
”Miettinyt jo pidempään omistusasunnon hankintaa. Huomattavasti edullisempaa asumista omistusasunnossa.”
Nämä ovat asioita, joita jokainen pohtii omalla kohdallaan. Asuminen Kotkan Asunnoilla on turvallista, ja asumisesta ei aiheudu yllättäviä kustannuksia. Kun vuokransa hoitaa, voi asua rauhassa niin kauan kuin haluaa.
”Kiinnostaisi tietää tuottaako vuokrat voittoa kuinka paljon? Eli onko vuokrat liian korkeat? Maksammeko liikaa asumisesta?”
Kotkan Asunnot Oy:n tarkoitus ei ole tuottaa voittoa eikä se maksa osinkoa omistajalle. Kaikki vuokrina ja käyttökorvauksina kerätyt tuotot käytetään vuokraustoimintaan, kiinteistöjen ylläpitoon ja korjaamiseen.
”Lumityöt iso miinus. Nyt kun oli lymimyräkkä ennen pakkasia niin takaovesta ei päässyt ulos, kun lunta kasautunut niin paljon.”
Lunta sataa yleensä muutaman kerran vuodessa niin paljon, että huoltoyhtiöt eivät millään ehdi hoitamaan kaikkia paikkoja puhtaaksi lumesta yhdellä kertaa. On ymmärrettävää, että kovan myräkän sattuessa paikat tukkeutuvat. Olemme pyrkineet järjestämään kaikkiin taloihin lumitöiden tekoa varten välineitä, jotta ovista pääsee tarvittaessa kulkemaan ennen kuin huoltoyhtiö ehtii paikalle. Mikäli lumitöissä on jatkuvasti ja normaaleilla lumisateilla huomautettavaa, kannattaa olla yhteydessä asuintalon tekniseen isännöitsijään.
”Autojen jatkuva tyhjäkäynti piha-alueella ja parkkipaikalla saatava kuriin! Asukkaille jaettava tiedote asiasta saattaisi auttaa!”
Kotkan Asuntojen järjestyssäännöt kieltävät moottoriajoneuvojen tyhjäkäynnin. Jos asukkaat eivät noudata järjestyssääntöjä, asiasta voi ilmoittaa oman asuintalon asukasisännöitsijälle.
”Talossamme puhalletaan yhteen hiileen, eikä häiriökäyttäytymistä katsella! Hyvin niihin puututtu myös isännöitsijän puolelta!”
Hienoa kuulla, että talossanne on hyvä yhteishenki ja että olette tyytyväisiä isännöitsijämme toimintaan!
”Naapurista kuuluu meteliä, kovaäänistä puhetta ja ovien paukuttelua.”
Normaaleihin elämisen ääniin kuuluu välillä kovaääninenkin puhe, ja joskus ovetkin saattavat paukkua. Mikäli meteli on kuitenkin jatkuvaa tai häiriöitä on toistuvasti klo 22-07 välillä, tulee aina olla yhteydessä talon asukasisännöitsijään, jotta voimme selvittää asiaa.
”Muuten toiminut hyvin, mutta roskakaapin ovesta puuttuu magneetti, eli ovi ei pysy kiinni. Tämä puuttunut alusta alkaen, eikä vieläkään näkynyt. Joku voisi myös arvioida koska jääkaappi on vaihtoa vaille, vai odotetaanko, että menee rikki?”
Kannattaa olla yhteydessä oman talon huoltoyhtiöön, josta kiinteistönhoitaja käy korjaamassa tällaiset pienet viat. Samalla käynnillä kiinteistönhoitaja voi arvioida kylmälaitteen kuntoa ja onko se vaihdon tarpeessa.
”Edes kerran vuodessa voisi roskalavan toimittaa, että asukkaat pääsisivät eroon romuista! Läheskään kaikilla ei ole autoa kaatopaikkakuljetuksiin. Ennen näin oli, miksei nyt enää?”
Jätelava toimitetaan talolle asukkaiden pyynnöstä, ei automaattisesti. Yleensä talotoimikunnassa päätetään, milloin on pihatalkoot tai muuten sopiva aika hankkia jätelava. Jos talossa ei ole talotoimikuntaa, voitte keskustella roskalavan tarpeesta muiden talon asukkaiden kanssa ja ottaa sitten yhteyttä talonne tekniseen isännöitsijään.
”Toivoisin taloomme kerhohuoneen tms. viihtyisämmän oleskelutilan yhteisiä kokoontumisiamme varten, koska talomme asukkaat mielellään osallistuvat yhteisiin tilaisuuksiin. Talossamme on ihana ja aktiivinen järjestelyryhmä, joka jaksaa ilahduttaa meitä.”
Mukava kuulla, että talossanne on aktiivista toimintaa. Ottakaa vaan yhteyttä talonne asukasisännöitsijään, niin hän selvittelee, löytyykö talosta oleskelutiloja kerhotoimintaa varten.
”Huoltoyhtiön tyypit lähinnä ajelee pihan läpi ja katsoo ettei norsua isompaa roskaa ole missään. Vähän heikosti aurataan ja roskiksia tyhjennellään.”
Jos havaitsette huoltoyhtiön toiminnassa puutteita, olkaa yhteydessä talonne tekniseen isännöitsijään.
”Kiinteistöjen yleisistä remonteista tiedottaminen on ollut epäselvää ja liian hidasta.”
Tavoitteenamme on kehittää ja parantaa tiedottamista. Merkittävästi asumiseen vaikuttavista remonteista pyrimme aina ilmoittamaan kirjeellä puoli vuotta ennen remonttia ja uudestaan ennen töiden aloittamista. Muista yleisistä remonteista tiedotamme porrashuoneen ilmoitustaululla. Tarvittaessa järjestämme asukkaille infotilaisuuden ennen peruskorjauksen alkua. Ohjeistamme myös urakoitsijan tiedottamaan työn aikaisista asioista.
Joskus remontti voi alkaa yllättäen, esimerkiksi vesivahingon sattuessa, jolloin ennakkotiedottamista ei ehditä tehdä. Asuntoremonteista ei tiedoteta etukäteen, vaan urakoitsija kertoo mahdollisesta aiheutuvasta häiriöstä porrashuoneen ilmoitustaululla.
”Olen jättänyt korjauspyynnön jo lokakuussa 2020 ja tammikuun 2021 puoleenväliin mennessä ei ole kukaan käynyt asiaa korjaamassa. Huoltoyhtiölle ainakin luvattiin ilmoittaa, ilmeisesti kiirettä pitää.”
Nyt asia on varmaan vahingossa unohtunut. Mikäli pyytämäänne työtä ei ole hoidettu kohtuullisessa ajassa, on hyvä olla yhteydessä uudelleen talon huoltoyhtiöön. Korjauspyynnöt tehdään aina suoraan talon huoltoyhtiölle. Jos pyyntö on tullut asiakaspalveluumme, voi olla, että tiedon välittäminen on muiden töiden ohessa unohtunut tai viesti on kadonnut. Pahoittelemme tapahtunutta.
”Hakuprosessi oli tosi sujuva. Katsomaan pääsin asuntoa sovitusti, ja kysymyksiini vastattiin aina nopeasti.”
Mukava kuulla! Näin hakuprosessin kuuluukin edetä. Joskus matkaan saattaa tulla mutkia, mutta kyselemällä ja keskustelemalla asiat selviävät.
”Olin toimistoon yhteydessä asunnonvaihtoon liittyvissä asioissa, mutta asiakaspalvelija oli turhan tyly ja hänellä oli selvästi kiire lopettaa puhelu. En saanut vastauksia kysymyksiini ja lähinnä nolotti, että ylipäätään otin yhteyttä.”
Pahoittelemme, että sinulla on tällainen kokemus asiakaspalvelustamme. Asiakaspalvelussa voi olla joskus useampia kiireellisiä asioita hoidettavana yhtä aikaa, ja kiire on voinut heijastua puheluun. Ota rohkeasti uudelleen yhteyttä, mikäli asia jäi vaivaamaan. Tavoitat asiakaspalvelijamme sekä puhelimitse että sähköpostitse.
”Saunavuorot näkyville ilmoitustaululle tai saunan oviin?”
Saunavuorolistat poistettiin muutama vuosi sitten näkyviltä tietosuojasyistä. Jos haluat varata saunavuoron tai vaihtaa sen eri ajankohtaan, ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Selvitämme mahdollisuuden palauttaa saunavuorolistat ilman henkilöiden nimiä.
”Vuokrasopimukset tulisi päivittää tupakoinnin osalta. Kukaan ei polta sisällä, se tunkeutuu.”
Kaikissa uusissa vuokrasopimuksissa on ollut tupakointikielto sisätiloissa jo yli 10 vuoden ajan. Tätä vanhemmissa sopimuksissa tupakointikieltoa ei välttämättä ole. Vuokranantajalla ei ole yksipuolisesti mahdollisuutta lisätä vanhaan sopimukseen tupakointikieltoa. Toki suosittelemme vahvasti, ettei sisätiloissa polteta. Savu ei saa levitä muihin asuntoihin, ja tämä haitta pyritään poistamaan ensisijaisesti ohjeistamalla ja neuvottelemalla. Vaikka tupakointikieltoa ei sopimuksessa olisi, niin tupakoinnin aiheuttamasta asunnon vaurioitumisesta voi syntyä korvausvastuu.
”Joka kerta kun olen soittanut, kiinteistösihteeri on vastannut asiallisesti ja tiennyt oikeat vastaukset kysymyksiini ja osannut myös neuvoa, asiat ovat hoituneet hyvin. Kiitos!”
”Olen erittäin tyytyväinen henkilökuntaan ja joustavuuteen. Kotkan Asunnoilla on hyvä asua.”
”Kiitos, on mukavaa kuulla positiivista palautetta asiakaspalvelusta ja asumisesta vuokrakodeissamme!”