Asukkaan yleisimmät kysymykset

Asumisen aikana

Mistä varaan saunavuoron, pyykkivuoron tai autopaikan?

Voit varata saunavuoron ja autopaikan asiakaspalvelustamme. Paikka/vuoromaksu lisätään vuokraasi, joten lähetämme sinulle varauksen jälkeen uuden vuokranmaksulaskun. Pyykkivuoron voit varata pesutuvasta löytyvästä varauskirjasta.

Kaikki sopivimmat autopaikat ja saunavuorot on varattu. Mitä teen?

Voimme merkitä sinut ja toiveesi jonoon. Ilmoitamme sinulle heti, kun sopiva autopaikka tai saunavuoro vapautuu.

Saanko asentaa astianpesukoneen tai pyykinpesukoneen itse?

Pesukoneen tai astianpesukoneen asennus tulee aina teettää valtuutetulla LVI-asentajalla. Jos liitännät tehdään väärin, on sinulla vastuu huoneiston vahingoittumisesta, jos siellä sattuu vesivahinko. Astianpesukoneen alle tulee ehdottomasti hankkia ja laittaa vuotovesikaukalo. Sen hankinta kuuluu asukkaalle.

Mistä löydän asentajan astianpesukoneelle tai pyykinpesukoneelle?

Voit kysyä asentajaa LVI-alan liikkeestä tai oman talosi huoltoyhtiöstä. Asentajat laskuttavat sinua asennuksesta oman hinnastonsa mukaan.

Tarvitsen lisäavaimen. Mistä voisin tilata sen?

Voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme tai oman talosi isännöitsijään. Kotkan Asuntojen henkilökunta tilaa lisäavaimet. Lukkoliike ilmoittaa sinulle, kun avaimet ovat noudettavissa. Lisäavaimet maksetaan noudettaessa.

Mihin ja miten teen vikailmoituksen?

Tarkista ensin oman talosi huoltoyhtiö. Jos asia on kiireellinen, esim. vesivuoto tai vaaraa aiheuttava tilanne, soita huoltoyhtiön päivystysnumeroon. Jos tehtävä on kiireetön, tee vikailmoitus huoltoyhtiön sähköpostiin tai vikailmoituslomakkeella.

Katso oman talosi huoltoyhtiö »

Jos kodinkone hajoaa, mitä minun pitää tehdä?

Jos asuntoon kuuluva laite, esimerkiksi liesi tai jääkaappi, ei toimi, ole yhteydessä oman talosi huoltoyhtiöön. He tulevat tarkastamaan laitteen ja korjaavat sen, jos se on mahdollista. Jos laite ei ole korjattavissa, huolto ottaa mitat uutta laitetta varten.

Katso oman talosi huoltoyhtiö »

Saanko tapetoida tai maalata asuntoni seiniä?

Huoneistossa ei saa tehdä muutos- tai korjaustöitä ilman Kotkan Asunnot Oy:n lupaa. Seiniä ei saa tapetoida. Jos olet taitava maalari, voit kysyä oman talosi isännöitsijältä remonttipakettia, joka sisältää maalaus- ja suojausvälineet. Jos maalaat seinän tehostevärillä, tulee sinun maalata seinän väri alkuperäiseksi, kun muutat pois.

Saako parvekkeella tai pihalla grillata?

Parvekkeilla saa grillata vain sähkögrillillä. Jos asut luhtitalossa tai rivitalossa, jossa sinulla on asuntokohtainen piha, voit käyttää siellä myös muunlaista grilliä. Joidenkin talojen pihalla on yhteinen grillipaikka. Muille asukkaille ei saa kuitenkaan syntyä haittaa grillaamisesta.

Minne voin ilmoittaa toisen asukkaan aiheuttamasta häiriöstä?

Asumisen häiriöistä ilmoitetaan oman talon isännöitsijälle. Voit tehdä ilmoituksen sähköisellä lomakkeella tai ladata ja täyttää pdf-lomakkeen. Kaikki ilmoitukset otetaan käsittelyyn ja tallennetaan. Jotta voimme ryhtyä toimenpiteisiin, tarvitsemme ilmoituksen vähintään kahdelta talon asukkaalta, jotka asuvat eri huoneistoissa.

Tee ilmoitus häiritsevästä asumisesta »
Lataa ja tulosta ilmoitus häiritsevästä asumisesta (pdf) »

Mistä saan apua erilaisissa ongelmatilanteissa?

  • Jos ongelma koskee vikaa asunnossa, yhteisissä tiloissa tai pihalla, ota yhteyttä oman talosi huoltoyhtiöön. 
  • Jos asia koskee asunnon remonttia, puutetta asunnon normaalissa varustelussa tai asumisen häiriötä, ole yhteydessä isännöitsijään. Isännöitsijään voit olla yhteydessä myös, mikäli huollon käynnistä ei ollut apua.
  • Jos sinulla on ongelmia vuokranmaksussa, ole yhteydessä asumisneuvojaamme.

Katso oman talosi huoltoyhtiö »
Katso oman talosi isännöitsijä »
Katso asumisneuvojan yhteystiedot »

Puoliso muuttaa asumaan vuokraamaani asuntoon. Pitääkö siitä ilmoittaa?

Kyllä. Jos asukasmäärä muuttuu, siitä tulee ilmoittaa asiakaspalveluumme, jotta saamme esimerkiksi vesimaksujen määrän vuokranmaksulaskuun oikein.

Miten voin tehdä reklamaation?

  • Jos reklamaatio koskee Kotkan Asuntojen toimintaa, voit tehdä reklamaation asiakaspalvelumme sähköpostiin kirjallisena. 
  • Jos asia koskee kohteessa työskentelevän urakoitsijan toimintaa, on porraskäytävän seinällä olevassa tiedotteessa yhteystiedot, keneen voit olla yhteydessä. 
  • Jos reklamaatio koskee huoltoyhtiön toimintaa, on huollolla oma lomake nettisivuillaan tätä varten.

Milloin saan laskun vuokranmaksua varten?

Saat laskun vuokrasopimuksen tekemisen yhteydessä. Laskun tiedoilla voit maksaa kuukausittain kaikki kuluvan vuoden vuokrat. Vuokranmaksupäivä on kuukauden 2. päivä. Seuraavan vuoden vuokranmaksulaskun lähetämme loppuvuodesta.

Onnistuuko vuokranmaksu suoraveloituksella?

Kotkan Asunnoilla ei ole käytössä suoraveloitusta. Kannattaa kysyä omasta pankista, miten kuukausittain toistuvat maksut hoituvat kätevimmin.

Vuokranmaksu

Kuinka paljon maksan vuokraa, jos sopimus alkaa tai päättyy kesken kuukauden?

Saat asiakaspalvelustamme erillisen laskun niiltä päiviltä, jotka ovat vuokrasopimuksessasi.

Onko asunnossa vesimaksua?

Kyllä. Vesimaksu on joko kiinteä tai ns. vesiennakkomaksu. Jos asunnossa on vesimittari, maksat vesiennakkomaksun. Mittari luetaan kaksi kertaa vuodessa, jonka jälkeen saat tasauslaskun todellisen kulutuksen mukaan, eli lisälaskun tai palautusta. Näet vuokrasopimuksestasi, onko asunnossa huoneistokohtainen vedenmittaus.

Kuuluuko sähkö vuokraan?

Sähkö ei kuulu vuokraan. Voit tehdä sähkösopimuksen haluamasi sähköyhtiön kanssa. Sopimus kannattaa tehdä jo ennen muuttoa, jotta sähköt toimivat heti muutettuasi.

Voinko siirtää vuokran eräpäivää?

Satunnainen eräpäivän siirto onnistuu, mutta pysyvästi eräpäivää ei voida siirtää. Vuokramaksupäivä on kuukauden 2. päivä. 

Mikä on vuokramaksutilanteeni?

Voit tiedustella asiaa asiakaspalvelustamme. Jos maksat vuokran eräpäivänä eli kuukauden 2. päivänä, vuokra näkyy meillä mahdollisesti vasta 5. päivä. Siksi ei kannata soittaa heti 2. päivä, näkyykö vuokra meillä. 

Minulla on ongelmia vuokranmaksun kanssa. Mitä teen?

Ole mahdollisimman pian yhteydessä asumisneuvojaamme, jotta voimme keskustella tilanteesta. Maksusuunnitelman tekeminen ennakkoon on aina järkevämpää kuin se, että vuokra ehtii siirtyä perintään, jolloin kulut kasvavat. 

Katso asumisneuvojan yhteystiedot »

Maksoin vuokran vahingossa kahteen kertaan. Miten saan rahat takaisin?

Ole yhteydessä asiakaspalveluumme ja ilmoita tilinumerosi, niin palautamme vahingossa maksetun maksun.

Sain perintätoimistosta kirjeen maksamattomasta vuokrasta. Voinko maksaa vuokran vielä Kotkan Asunnoille.

Jos vuokra on ehtinyt siirtyä perintään, sinun tulee maksaa vuokra ja huomautuskulut kirjeessä ilmoitetuilla maksutiedoilla perintätoimistoon.

Milloin vuokran määrään on odotettavissa muutoksia, esimerkiksi korotus?

Vuokran määrä tarkistetaan kerran vuodessa loppuvuodesta. Uudesta vuokrasta ilmoitetaan sinulle kirjeitse viimeistään 2 kuukautta ennen sen voimaantuloa. Samalla saat uuden vuokranmaksulaskun.

Miksi vuokria ja muita maksuja korotetaan?

Vuokria joudutaan valitettavasti korottamaan, kun energian (sähkö ja vesi), rakentamisen ja materiaalien hinnat sekä lainojen korot nousevat. Vuokrilla, vesimaksuilla, saunamaksuilla ym. katetaan näitä kuluja. Kotkan Asunnot ei kerää vuokrilla ja muilla maksuilla voittoa.

Vuokrasopimuksen irtisanominen

Kuinka irtisanon vuokrasopimuksen?

Vuokrasopimus tulee aina irtisanoa kirjallisesti. Voit tehdä sen helposti sähköisellä ilmoituksella. Voit myös tulostaa ja täyttää pdf-lomakkeen, ja toimittaa sen meille postitse tai skannattuna sähköpostilla. Paperilomakkeita saa asiakaspalvelustamme.

Täytä sähköinen irtisanomisilmoitus »
Lataa irtisanomisilmoitus pdf:nä »

Mikä on vuokrasopimuksen irtisanomisaika?

Irtisanomisaika on 1 täysi kalenterikuukausi. Aika alkaa ilmoituskuukauden viimeisestä päivästä. Jos esimerkiksi irtisanot vuokrasopimuksen 15.9., irtisanomisaika alkaa 30.9. ja vuokrasopimus päättyy 31.10.

Olen allekirjoittanut vuokrasopimuksen yhdessä asuinkumppanini kanssa. Voinko irtisanoa vuokrasopimuksen yksin?

Et voi. Irtisanomisilmoitukseen tarvitaan allekirjoitus molemmilta, tai voitte täyttää erilliset irtisanomislomakkeet.

Meillä on erotilanne ja olemme molemmat allekirjoittaneet vuokrasopimuksen. Miten tulisi toimia, jos toinen haluaa jäädä asumaan asuntoon?

Molempien tulee ensin täyttää irtisanomisilmoitus. Jos vuokravakuutena on maksusitoumus (Kelan tai sosiaalityön), asuntoon jäävän tulee hakea uusi maksusitoumus. Kun sitoumus on myönnetty ja yhteinen vuokra on maksettu pois, voimme tehdä vuokrasopimuksen asuntoon asumaan jäävän nimiin.

Minun pitäisi irtisanoa vuokrasopimus toisen henkilön puolesta. Onnistuuko se?

Jos vuokrasopimuksen allekirjoittanut henkilö elää, tarvitset valtakirjan hänen asioidensa hoitamiseen. Jos henkilö on menehtynyt, kuolinpesän hoitaja voi irtisanoa vuokrasopimuksen.

Olen vaihtamassa asuntoa toiseen Kotkan Asuntojen asuntoon. Onko minulla normaali kuukauden irtisanomisaika, tai joudunko maksamaan päällekkäistä vuokraa kahdesta asunnosta?

Jos muutat Kotkan Asuntojen sisällä, irtisanomisaikaa ei ole. Sinun ei myöskään tarvitse maksaa päällekkäistä vuokraa. Pyrimme järjestämään vaihdon mahdollisimman joustavasti.