Asukastyytyväisyyskyselyn tuloksia 2023 ja vastauksia palautteisiin

Kotkan Asuntojen asukastyytyväisyyskysely 2023 toteutettiin alkuvuodesta. Kysely toimitettiin postitse 21 kohteeseen, joissa on yhteensä 748 asuntoa. Kysely toteutettiin edellisvuosien tapaan paperilomakekyselynä. Jokaiselle vastaajalle tarjottiin mahdollisuus vastata myös sähköisellä lomakkeella. Kyselyä täydennettiin puhelinhaastatteluilla.

Vastauksia saatiin 191 ja vastausprosentti oli 25 %. Asteikolla 1-4 vastausten keskiarvo oli 3,28. Oheisessa graafissa näkyvät vastausten keskiarvot verrattuna aiempiin vuosiin.

Tyytyväisimpiä vastaajat olivat asiakaspalvelun/kiinteistösihteereiden palvelun ystävällisyyteen (3,79) ja vähiten tyytyväisiä kiinteistönhoidon ulkotöihin talviaikaan (2,68).

Kautta linjan asiakaspalvelu/kiinteistösihteerit saivat positiivista palautetta niin asiantuntemuksesta, ammattitaidosta kuin palvelualttiudesta. Myös jätteiden lajittelumahdollisuus sai korkeat pisteet. Vähiten tyytyväisiä asukkaat olivat talvikunnossapidon lisäksi piha-alueiden kunnossapitoon ja vuokratasoon verrattuna vastaaviin asuntoihin lähialueella.

Kaikki Kotkan Asuntojen talot pääsevät vastaamaan asukastyytyväisyyskyselyyn vuorotellen noin kolmen vuoden välein. Kohteiden valinnassa huomioidaan eri kaupunginosien, talotyyppien ja huoltoalueiden kattavuus. Kyselyn toteutti Feelback Group.

Asukastyytyväisyyskyselyn 2023 tuloksia

Vastauksia asukkaiden palautteisiin

Aikaisempien vuosien tapaan kyselyyn oli mahdollista antaa myös avointa palautetta. Kokosimme alle poimintoja palautteista ja vastauksiamme niihin. Kiitämme kaikkia asukkaita kyselyyn vastaamisesta ja otamme palautteet huomioon kehittäessämme toimintaa edelleen.

Toivoisin lasille omaa lajittelupistettä.

Suurimmassa osassa kohteistamme lasinkeräys on osa jätteiden lajittelua. Joissakin kohteissa tämä mahdollisuus valitettavasti puuttuu, koska jätekatoksen tila on rajallinen. Silloin keräyslasi tulee toimittaa ekopisteeseen, joita löytyy useita eri puolilta Kotkaa. Lähimmän ekopisteen sijainnin voit tarkistaa Kymenlaakson jäte Oy:n sivuilta 

Viestien vaihto oli ystävällistä ja viesteihin vastattiin nopeasti. Toiminta oli joustavaa ja ratkaisukeskeistä. Asioinnista jäi todella hyvä mieli.

Mukava kuulla! Pyrimme vastaamaan viesteihin ja puheluihin mahdollisimman pian sekä löytämään yhdessä ratkaisut asiakkaiden ongelmatilanteisiin.

Virallisten, maksettujen autopaikkojen talvikunnossapito on huono.

Autopaikan vuokrannut asukas vastaa autopaikan lumitöistä ja liukkaudentorjunnasta. Vuokranantaja hoitaa ajoväylien lumityöt ja liukkaudentorjunnan. Tutustu autopaikkasääntöihin.

Onko asukasisännöitsijä tavannut ja kuunnellut asukkaita?

Asukasisännöitsijöitä, kuten muutakin Kotkan Asuntojen henkilökuntaa, on mahdollista tavata toimistolla tai sovittaessa kiinteistöillä. Tapaamisesta on hyvä sopia etukäteen, jotta pystymme varaamaan aikaa keskusteluun. Henkilökuntamme on tavoitettavissa lisäksi puhelimitse ja sähköpostitse. Yhteystiedot löytyvät täältä.

Tiedotteet tulee turhan myöhässä ja kaikki tapahtuu sitten pikaisella aikataululla.

Kotkan Asunnot pyrkii tiedottamaan asukkaita talokohtaisista töistä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa joko talon ilmoitustaululla tai postilaatikkoon jaetuilla tiedotteilla. Tiedotteissa kerrotaan, mitä ja milloin tehdään, vastuuhenkilö ja yhteystiedot. Joskus esimerkiksi vahinkotilanne vaatii nopeita toimia, jolloin ennakkotiedottamista ei valitettavasti ehditä tehdä.

Naapureiden hajuhaitat nousee ilmastointikanavia pitkin asuntoon tai porraskäytävän kautta. Tupakointikielto asuntoihin!

Järjestyssääntöjen mukaan tupakointi on kielletty yhteisissä tiloissa, rakennusten ilmanottoaukkojen läheisyydessä sekä leikkialueilla ja alueilla, joista savu voi kulkeutua muiden asukkaiden häiriöksi. Tupakoinnista ei saa aiheutua haittaa muille talon asukkaille. Tupakointikielto asunnoissa on kirjattu 2013 alkaen kaikkiin uusiin vuokrasopimuksiin. Täysin savuttomia taloja ovat Karhulan Hovin tie 7, Runeberginkatu 7 sekä Merenkulkijankatu 18, joissa tupakointi on sallittu ainoastaan osoitetulla tupakointipaikalla.

Syksyllä lämmöt voisi laittaa aikaisemmin päälle, koska asunnoissa on kylmää ja kosteaa. Samoin keväällä voisi pitää lämmöt pitempään päällä, koska on kylmää ja kosteaa.

Kiinteistöissä on lämmitysjärjestelmä päällä ympäri vuoden. Järjestelmät mukailevat ulkolämpötiloja, jolloin keväällä ilmojen lämmetessä lämmitysjärjestelmä siirtyy automaattisesti lepäilemään, ja syksyllä se taas heräilee ilmojen viiletessä.

Ei olisi paha jättää kahden vuoden välein talon lähelle roskalavaa, johon voi laittaa vanhat huonekalut.

Monet talot pitävät kevät- tai syystalkoita, jolloin voidaan siivota myös pyörä- ja häkkivarastoihin kertyneitä tavaroita jätelavalle. Useissa taloissa on talotoimikunta, jonka kanssa voi keskustella milloin jätelavalle olisi tarvetta. Mikäli talotoimikuntaa ei ole, voi jutella muiden asukkaiden kanssa sopivasta ajankohdasta. Sen jälkeen tulee ottaa yhteyttä oman talon tekniseen isännöitsijään, joka tilaa jätelavan talon pihalle haluttuna ajankohtana ja huolehtii tiedottamisesta asukkaille. Oman talosi teknisen isännöitsijän tiedot löydät oman talosi ilmoitustaululta tai täältä.

Asukasoppaat voisivat olla tarjolla ainakin Kotkan Asuntojen suurimmille maahanmuuttajaryhmille heidän omilla kielillään.

Kotkan Asuntojen nettisivuilta löytyy tiivistettyjä asumisoppaita englannin ja venäjän lisäksi kielillä arabia, kurdi, sorani ja somali. Ukrainan sodan alettua laadimme tiiviin, ukrainaksi käännetyn oppaan, jonka vastaanottokeskus on jakanut maahan saapuneille asukkaille. 

Olisi kiva, jos yhtiön nettisivuilla näkyisi myös tällä hetkellä vapaat asunnot.

Kun vastaanotamme irtisanomisilmoituksen, aloitamme välittömästi uuden asukkaan etsimisen vapautuvaan asuntoon. Vapautuvaa asuntoa tarjotaan hakijoille hyvin pian. Näin suuri osa asunnoista ei ehdi olla kauaa vapaana ja markkinoitavissa. Teemme seuraavan vuoden aikana verkkosivu-uudistuksen, ja selvitämme samassa yhteydessä mahdollisuutta nostaa siellä esille pidempään vapaana olevia asuntoja.

Kotkan Asuntojen mainetta huonontaa erityisesti se, että mikäli järjestyshäiriöitä, ikävyyksiä tai vaaratilanteita joidenkin asukkaiden (tai heidän vieraidensa) takia esiintyy, niin niihin ei puututa, vaikka tilanne olisi jatkuva. Näin ollen asukkaat monesti kokevat turhaksi tehdä häiriöilmoitusta, koska kokevat ettei se kuitenkaan johda mihinkään konkreettiseen.  

Kotkan Asunnot puuttuu jokaiseen häiriöön, joka meille ilmoitetaan. Pyydämme asukkailta, jotka häiriötä kokevat, kirjallista ilmoitusta häiritsevästä asumisesta. Ilmoituksessa tulee olla useamman asukkaan allekirjoitus, jotta voimme ottaa asian käsittelyyn. Käsittely vie oman aikansa selvittelyineen ja toimenpiteineen, jolloin asukkaista voi tuntua, ettei asialle tehdä mitään. Pyydämmekin asukkailta aktiivisuutta asian ilmoittamisessa ja kärsivällisyyttä prosessin etenemisen suhteen.

Huoneistokohtaiset vesimittarit kaikkiin taloihin, jolloin hinnoittelu kulutuksen mukainen.

Tulevaisuudessa kaikissa kiinteistöissämme on tarkoitus siirtyä huoneistokohtaisiin vesimittareihin. Mittareita ei asenneta erikseen vaan työ tehdään vesijohtojen saneerauksen yhteydessä.

Nopeuttakaa kiinteistön kiinteän laajakaistan nopeutta.

Kotkan Asunnot tarjoaa asukkaille Elisan 10 Mbit/s laajakaistayhteyden veloituksetta. Asukkaiden on kuitenkin mahdollista sopia Elisan kanssa nopeammasta yhteydestä hyvin edulliseen sopimushintaan. Elisan asiakaspalvelun yhteystiedot löytyvät täältä.

 

Teksti: Anita Heikkinen & Tiia Korpela