Alkuvuodesta 2022 tehdyssä asukastyytyväisyyskyselyssä Kotkan Asuntojen asukkailla oli mahdollisuus antaa myös avointa palautetta. Tässä koottuna joitakin palautteita sekä vastauksia kysyttyihin kysymyksiin.
Asiantuntevaa ja ratkaisukeskeistä osaamista asukasisännöitsijältä. Asiat yleensä hoituu yhdellä kertaa.
Hienoa kuulla, että hommat on hoidettu asiantuntevasti ja yhdellä kertaa!
Asukasopasta ei varmaan ole luettu muutettaessa. Uuden asukkaan muuttaessa hänelle pitäisi kertoa talon tavoista ja esimerkiksi veden säästämisestä.
Uusille asukkaille annetaan Kotkan Asuntojen asukaskansio, joka sisältää asumiseen liittyvää materiaalia. Kansiossa on myös asukasopas, josta löytyy vinkkejä esimerkiksi veden ja sähkön säästämiseen. Jos opas on kadonnut, uuden saa toimistoltamme ja se löytyy myös verkkosivuiltamme pdf-muodossa. Nostamme aika ajoin asukasoppaassa olevia vinkkejä myös somekanaviimme Facebookiin ja Instagramiin.
Pihallemme on jatkuvasti autoja pysäköity parkkipaikkojen ulkopuolelle. Autot ovat tiellä kun peruuttaa omalta paikalta ja estävät osittain pelastustien.
Ajoneuvojen pysäköinti on sallittu ainoastaan niille varatuilla paikoilla. Pelastustien täytyy ehdottomasti olla vapaana. Mikäli huomaat toistuvasti väärin parkkeeratun auton, voit ilmoittaa auton rekisterinumeron oman talosi tekniselle isännöitsijälle. Yhteystiedot löydät talosi ilmoitustaululta tai tästä listasta.
Asunnossa on välillä liian kylmä. Sisälämpötila on alle 20°C.
Valtio-omisteisen Motiva Oy:n mukaan kodin tilojen suositeltavat lämpötilat vedottomissa olosuhteissa ovat oleskelutiloissa 20-21 astetta ja makuuhuoneissa 18-20 astetta. Sään viiletessä on normaalia, että lämpötila hetkeksi alenee tai asunto tuntuu viileämmältä. Jos ikkunoista vetää, pyydä talon huoltoyhtiötä tarkistamaan tiivisteet. Mikäli lämpötila on jatkuvasti alle 20°C, ota yhteyttä talosi huoltoyhtiöön, ja ellei tilanne korjaudu, LVI-asiantuntijaamme. Puhelinnumerot löydät Yhteystiedot-sivulta.
Montako tuntia saa pestä pesukoneessa pesuhuoneessa? Pesukone on varattu 8-9 tuntia joka päivä, koko päivä.
Yhden pesutupavuoron pituus on 4 tuntia ja kahta vuoroa ei saa varata peräkkäin. Lisäksi vuoroja saa varata ennakkoon enintään 3 kappaletta. Näin kaikki pääsevät varaamaan tasapuolisesti suosituimpia pyykkivuoroja. Mikäli ongelma on jatkuva, ota yhteys talosi asukasisännöitsijään.
Pikku talkoot, kahvihetket, tuo mukavaa viihtyvyyttä yhteisön toimivuuteen. Oppii tuntemaan naapurit. Meillä se toimii.
Kiva kuulla, että talossanne on hyvä yhteishenki ja järjestätte talkoita ja kahvihetkiä. Jatkakaa samaan malliin!
Vaikea liittyä asukastoimintaan, kun ns. kuppikunnat
Asukastoiminta on avointa kaikille talojen asukkaille. Rohkeasti vaan mukaan! Mikäli mukaan liittyminen tuntuu ylitsepääsemättömän vaikealta, voit olla yhteydessä oman talosi asukasisännöitsijään.
Muuttaessani Kotkan Asunnoille oli vuokra tosi edullinen, mutta vuokran vuosittainen nousu vähän ärsyttää.
Kotkan Asunnot Oy:n tarkoitus ei ole tuottaa voittoa. Kaikki vuokrina ja käyttökorvauksina (saunavuoro- ja autopaikkamaksut) kerätyt tuotot käytetään kiinteistöjen ja asuntojen ylläpitoon ja korjaamiseen sekä vuokraustoiminnan hoitamiseen. Joudumme luonnollisesti ottamaan yleisen kustannusten nousun huomioon vuokran määrässä, mutta pyrimme mahdollisimman maltillisiin korotuksiin. Keskimääräinen neliövuokra Kotkan Asunnoilla on noin 15 % alhaisempi kuin ARA-asunnoissa Suomessa keskimäärin.
Hyvä asia on, että vuokrankorotukset ovat maltillisia.
Vuokrankorotuksia joudutaan tekemään yleisten kustannusten lisääntyessä, mutta hienoa, että kokemuksesi korotuksesta on maltillinen. Pyrimme jatkossakin pitämään vuokrankorotukset kohtuullisina ja tarjoamaan keskimääräistä edullisempia vuokra-asuntoja kotkalaisille ja Kotkaan muuttaville.
Neljä kuukautta meni ennen kuin sain asunnon, mutta kaikki sujui hyvin.
Asukasvalintaa tehdessä etusijalle asetetaan aina eniten asunnon tarpeessa olevat hakijat. Tästä johtuen asunnon hakuaika saattaa toisilla olla pidempi. Esimerkiksi avioeron takia asuntoa tarvitsevat tai Kotkaan työn takia muuttavat ovat etusijalla heihin nähden, jotka haluavat muuttaa muuten vain kaupunginosasta toiseen. ARA-asunnoissa valintaan vaikuttavat myös hakijan tulot ja varallisuus.
Asunnonhakuprosessi oli todella helppoa ja oli kiva, kun pääsi katsomaan asuntoa ennen muuttoa.
Hienoa kuulla, että asunnonhakuprosessi oli onnistunut. Olemme järjestäneet niin, että huoltoyhtiömme tai asunnossa sillä hetkellä asuvat esittelevät vapautuvia asuntoja, jolloin asunnosta kiinnostuneet voivat käydä katsomassa heille tarjottua asuntoa ennen asuntotarjouksen hyväksyntää tai hylkäämistä.
Voisi panostaa enemmän kaapistoihin, esim. vaatekaapit vanhat ja rikkinäiset, hyllyjä puuttuu, kun taas voisi enemmän saada tavaroita mahtumaan.
Asuntojen ja kiinteistöjen remonteista vastaavat tekniset isännöitsijämme. Ole rohkeasti yhteydessä oman talosi tekniseen isännöitsijään, jos vaatekaappiin tarvitsee hyllyjä tai korjausta. Yhteystiedot löydät talosi ilmoitustaululta tai tästä listasta.
Varma, luotettava, vuokralaisen toiveita kuunteleva.
Kiva kuulla hyvää palautetta! Yksi yhtiömme arvoista on Välittäen, mikä tarkoittaa seuraavia asioita:
- Kohtaamme asiakkaan yksilönä hänen tarpeitaan aidosti kuunnellen.
- Olemme tavoitettavissa, autamme ja opastamme.
- Kohtelemme kaikkia tasapuolisesti ja ratkaisemme ongelmat yhdessä.
Ulko-oven edusta usein kaikenlaista romua täynnä. Mielummin näkisin kukka-asetelman.
Kotkan Asuntojen järjestyssääntöjen mukaan yhteisten tilojen ja ulkoalueiden käytössä on noudatettava siisteyttä ja järjestystä. Järjestyssäännöt koskevat tietenkin kaikkia asukkaita. Onnistuisiko siisteydestä juttelu hyvässä hengessä muiden asukkaiden kanssa, kun kohtaat heitä pihalla? Jos asukkaat haluavat istuttaa ja hoitaa kesäkukkia, tarvikkeet ja kukat saa oman talon asukasisännöitsijän kautta.
Viime vuonna tehty parvekkeiden remontti ja parvekelasien asennus oli toivottu uudistus rakennuksessa. Parvekkeiden käyttökelpoisuus kasvoi huomattavasti remontin jälkeen.
Mukava kuulla, että parvekeremontti on parantanut viihtyisyyttä. Parvekeremontit ja parvekelasien asennukset ovat suuria investointeja, joita pystymme toteuttamaan muutamiin kohteisiimme vuodessa. Parvekelasituksia asennetaan vain muun parvekeremontin yhteydessä.
Autopaikkojen ja saunavuorojen tiedot eivät oikein pysy ajan tasalla, jos olet jonossa.
Autopaikkoja ja saunavuoroja tarjotaan aina niiden vapautuessa ensimmäisenä jonossa olevalle. Asiakaspalvelustamme ollaan yhteydessä vapautuvista paikoista tai saunavuoroista jonossa oleville. Jos haluat pysyä ajan tasalla jonotustilanteesta, asiakaspalveluumme voi soittaa ja kysyä missä kohtaa mennään. Asiakaspalvelun puhelinnumero on 05 234 5407 ja sähköposti kotkanasunnot@kotka.fi
Aika usein on kierrätysastioista joku niin täynnä, ettei omia roskia/jätteitä mahdu.
Jos jäteastiat täyttyvät jatkuvasti liian nopeasti, kannattaa asiasta olla yhteydessä oman talon tekniseen isännöitsijään. Keskustelemme sitten Kymenlaakson Jäte Oy:n kanssa mahdollisesta tiheämmästä tyhjennysvälistä tai lisäastioista. Tiettyinä aikoina, kuten joulun ja pääsiäisen aikaan, astiat voivat täyttyä normaalia nopeammin. Tällöin toivomme asukkailta kärsivällisyyttä ja esimerkiksi metalli- ja kartonkijätteiden säilyttämistä kotona, kunnes astiat on tyhjennetty.
Asiat eivät edenneet useista soitoista huolimatta.
Ikävä kuulla, ettei asiasi edennyt. Kohdallasi on saattanut käydä jokin väärinymmärrys tai inhimillinen unohdus. Kannattaa soittaa uudelleen tai laittaa sähköpostia, jos asia ei näytä etenevän. Tarkista täältä ennen yhteydenottoa, koskeeko asia asiakaspalvelua, talon huoltoyhtiötä, teknistä isännöitsijää, asukasisännöitsijää tai jotakuta muuta, jotta olet yhteydessä suoraan oikeaan tahoon. Voi myös olla, että ilmoitettu asia on sellainen, jolle emme voi tehdä mitään, esimerkiksi jos pyynnön tekninen toteutus on mahdotonta. Siitäkin pyrimme toki aina kertomaan.
Kaikki on toiminut hyvin, nopeasti on vastattu viesteihin ja asiat on järjestyneet ongelmitta esim. saunavuoron vaihto.
Mahtavaa, että kaikki on toiminut kohdallasi hyvin. Pyrimme vastaamaan viesteihin aina mahdollisimman nopeasti ja panostamme strategiamme mukaan palveluiden toimivuuteen.